تبلیغات
وبلاگ خانواده

وبلاگ خانواده
هر آنچه یك خانواده نیاز دارد  

۳۵ تئورى مهم در طراحى وب سایت


خیلى از كارشناسان اینترنت، طراحى وب سایت را یك هنر و یك فن مى دانند.

زیرا درآمد میلیونى شركت هاى چند ملیتى كه امروزه به غول هاى دیجیتالى شهره هستند مثل گوگل و یاهو و آمریكن آن لاین، جز با اتكا به درك مولفه هاى این فن حاصل نشده است.
بنابراین، نامطلوب نیست كه از فن طراحى وب، به مهندسى طراحى وب نام ببریم كه مجموعه اى از فرآیندهاى اثربخش الكترونیكى براى توسعه كسب و كار در دنیاى مجازى به شمار مى رود.
جاكوب نیلسن با صفاتى چون سلطان بهره ورى نرم افزارى، پیشرو در بهره ورى وب و رهبر طراحى كاربر پسند شناخته شده است. دكتر نیلسن یكى از موسسان گروه نیلسن نورمن است و قبل از آن نیز یكى از مهندسان شركت Sun Microsystem بوده است. وى ابداع گر جنبش مهندسى بهره ورى هزینه (Engineering Discount Useability) است كه هدف آن پیشرفت هاى سریع و ارزان در طراحى رابط كاربر برنامه ها (User Interface) است.
معروف ترین كتاب وى «طراحى كاربردى وب» نام دارد كه در سال ۲۰۰۰ با تیراژ دویست و پنجاه هزار نسخه و به پانزده زبان زنده منتشر شده است. نیلسن در ۱۵ اكتبر ۲۰۰۳ در گفت وگویى با شبكه بى بى سى در مورد اینترنت گفته بود: با خلق اینترنت و اى میل در دهه ،۹۰ شبكه جهانى رایانه ها (World Wide Web) به شیوه اى موثر و سریع براى ایجاد ارتباط بدل شد.
اما حتى در آن زمان نیز بحث هاى نگران كننده اى درباره احتمال بروز ترافیك سنگین در شبكه اطلاعاتى آغاز شده بود. آلودگى اطلاعاتى در واقع همان تردد حجم سنگین اطلاعات در اوج آن است. این وضع گاه شما را از انجام كارهایتان باز مى دارد. ایشان همچنین معتقد است: «ایدئولوژى فناورى اطلاعاتى طى ۵۰ سال گذشته فقط و فقط این بوده است كه هرچه اطلاعات بیشتر باشد و هرچه تولید اطلاعات انبوه تر باشد بهتر است.»
اما به گفته دكتر نیلسن اینترنت اكنون به دستگاهى بدل شده است كه اطلاعات را بدون قائل شدن اولویت با سرعت منتشر مى كند. خب خیلى ها به مسئله اولویت دهى به فرآیند تولید و انتشار اطلاعات اعتقاد دارند. بدون توجه به ماهیت این اصل، كسب و كار الكترونیكى و اقتصاد اطلاعات با كندى روبه رو خواهد شد. حال براى اولویت دهى به فرآیندهاى كارى در سرزمین دیجیتالى، چه باید كرد؟ چه مسائلى اولویت اطلاع رسانى پایگاه ما را در اینترنت با ۵۰ میلیون سایت افزایش مى دهد؟
این ۳۵ تئورى كه بسیارى از آنها، پخته شده افكار دكتر نیلسن است و ما براى وب مسترهاى ایرانى پخته تر كرده ایم، در ادامه معرفى مى شوند.

• ۳۵ تئورى كلیدى
براى موفق شدن دیجیتالى، باید به فضاى دیجیتالى آشنا بود و دیجیتالى فكر كرد. نكاتى كه در ادامه مى خوانید خیلى از مسائل طراحى، تجارت الكترونیك و مسائل فنى را در برگرفته است. البته هنوز كتابى به طور خاص به فارسى در مورد كلیدهاى تئورى در طراحى سایت هاى وب عرضه نشده است. به هر حال، به كار گیرى این اصول به ظاهر ساده مى تواند راهگشاى موفقیت هاى بزرگ باشد.
۱- انتخاب DOMAIN: انتخاب دامنه و نوع پسوند براى نامگذارى سایت بسیار مهم است. این مسئله بر اساس موضوعیت پایگاه، نقش مهمى در به خاطرسپارى نام سایت در نزد كاربران دارد.
۲- ادبیات تولید محتوا: در سایت هاى مختلف ادبیات تولید محتوا متفاوت است. یك سایت علمى با یك سایت شخصى، اگر ادبیات مختلفى را در نگارش مطالب اینترنتى خود رعایت نكنند، اثربخشى رسانه اى آنها در دنیاى وب كاهش مى یابد.

۳- پیمایش عرضى صفحات: كاربران علاقه اى به پیمایش افقى صفحات ندارند. از اسكرول خوردن افقى صفحات وب خوددارى كنید.
۴- اندازه ثابت فونت ها و متون: به خصوص افراد بالاى ۴۰ سال با حروف نازك یا كوچك مشكل دارند و باید ترتیبى اتخاذ شود تا از طریق مرورگر امكان تغییر سایز فراهم شود.
۵- انبوهى متون: معمولا سایت هاى حاوى متون حجیم خسته كننده هستند.
۶- پنجره هاى بازشونده خودكار: كاربران ترجیح مى دهند كه خودشان مقصد را تعیین كنند.
۷- جمع آورى آدرس پست الكترونیك بدون هیچ روند امنیتى: كاربر باید براى وارد كردن آدرس اى میل خود كاملا مطمئن و متقاعد شود.
۸- آدرس هاى طولانى یا پیچیده صفحات: انتخاب یا هرگونه كار بر روى آدرس هایى كه بیش از ۷۵ كاراكتر دارند مشكل است.
۹- لینك هاى اى میل در مكان نامناسب: اى میل باید كاملا برجسته و مشخص و در مكان هاى مناسب بوده و از لینك هاى معمول صفحه تفكیك شود.
۱۰- بازگشت كند یا ناموفق به صفحات قبل: كلید Back دومین دكمه مورد استفاده كاربران است.
۱۱- رابط گرافیكى (GUI) غیراستاندارد: برداشت كاربر از عناصر و اشیاى موجود در برنامه ها تثبیت شده است.
۱۲- نبود بیوگرافى در سایت ها: وجود بیوگرافى باعث ایجاد جو عدم اطمینان در خوانندگان مى شود. یك about us كامل، روشن كننده خیلى از حقایق است. این مسئله در سایت هاى صنعتى و تجارى براى مخاطبان از ارزش بسزایى برخوردار است.
۱۳- ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمى هم مورد استفاده كاربران قرار مى گیرد. همه سایت هاى تولیدكننده محتوا باید آرشیو تاریخى و موضوعى در اختیار داشته باشند تا مرور بر اطلاعات آنها توسط كاربران آسان باشد.
۱۴- لینك هاى متعدد براى رسیدن به صفحات خاص: كاربران مایل به استفاده مكرر از لینك ها براى رسیدن به هدف نیستند.
۱۵- استفاده پیش از موعد از امكانات پیشرفته: استفاده از امكاناتى مانند CHAT، ایجاد انجمن هاى گفت وگو، اى میل رایگان، نقشه سه بعدى سایت و غیره بار مالى زیادى را بر مدیران سایت تحمیل مى كنند.
۱۶- بارگذارى كند صفحات: وجود گرافیك هاى سنگین آزاردهنده خواهد بود.
۱۷- ساختارهاى تبلیغاتى: كاربران معمولا از مشاهده ساختارهاى تبلیغاتى خوددارى مى كنند.
۱۸- رسالت و هدف نامشخص سایت: باید نوع سایت از جنبه هاى تجارى یا اطلاع رسانى مشخص باشد.
۱۹- طراحى اختصاصى براى افراد خاص: سایت باید كاملا براى تمام كاربران اینترنت (نه فقط متخصصین) قابل استفاده و گشت زنى باشد. حتى سایت هاى سیاسى هم امروزه نسخه كودكانه دارند.

۲۰- لینك به سایت هاى دیگر: به دلیل فلسفه و ساختار متفاوت طراحى در سایت هاى مختلف، نباید تعداد لینك هاى خارج از سایت زیاد باشند. این مسئله رتبه سایت شما را در سیستم رتبه بندى موتورهاى جست وجو افزایش مى دهد!
۲۱- فراموش كردن هزینه پشتیبانى سایت: بودجه پشتیبانى و نگهدارى باید حداقل به اندازه ۵۰ درصد از هزینه راه اندازى سایت در نظر گرفته شود.
۲۲- تلقى از سایت به عنوان یك رسانه دست دوم: سایت با تلویزیون، روزنامه یا بروشور فرق هاى اساسى دارد. بنابراین نباید از آنها كپى بردارى كند. از طرفى ارتباط ما را به عنوان یك رسانه تمام وقت با افراد متعددى برقرار مى كند و نباید آن را دست كم گرفت.
۲۳- لینك هاى تكرارى از لحاظ محتوا: مثلا لینك یك تبلیغ بعد از ورود به آن نباید حاوى همان لینك تبلیغ در صفحه باز شده باشد.
۲۴- تلقى یكسان از اینترنت و اینترانت: در اینترنت داخلى اهداف و كاربردهاى مرتبط با امور شركت مد نظر است ولى اینترنت یك مكان عمومى است.
۲۵- عدم قبول مهندسى بهره ورى و تحقیقات بازار: رد خواسته هاى بازار به منزله رد نیازهاى كاربران است.
۲۶- استفاده از قاب ها و صفحات چندفریمى: این موضوع براى چاپ و آدرس دهى صفحات مشكلاتى را دربر دارد.
۲۷- انیمیشن ها و متون متحرك: بر هم زدن تمركز بازدیدكنندگان از سایت.
۲۸- صفحات غیرقابل بازگشت: عدم لینك بازگشت به صفحه اصلى و صفحات دیگر مشكلى بزرگ در تحلیل سایت است.
۲۹- نوار پیمایش طولانى: اسكرول شدن صفحات به طور كلى جالب نیست.
۳۰- ضعف در راهنمایى كاربران سایت: كاربر نباید هنگام گشت زنى تنها بماند. یك help آن لاین در سایت، مثل یك لنگه كفش در بیابان است.
۳۱- استفاده از رنگ هاى غیراستاندارد براى لینك: هر رنگ معنایى دارد.
۳۲- اطلاعات قدیمى در سایت: كه باعث كاهش اعتبار و ارزش سایت مى شوند.
۳۳- عدم وجود جست وجو: بخش Search باید براى سایت هایى با بیش از صد صفحه قرار داده شود.
۳۴- یك قانون طلایى: از سایت هاى پربازدید باید الگو گرفت.
۳۵- قانون طلایى بك گراند: سفید رنگ محبوب سایت هاى بزرگ وب است. روانشناسى رنگ ها در طراحى وب، در طراحى لوگو، چیدمان مطالب در صفحه و رنگ بندى لینك هاى دیده شده از اهمیت خاصى برخوردار است.

•پیشنهادى به وب مسترها
به هر حال بخشى از صدها نكته مهم در طراحى سایت را در این گزارش خواندید. آنچه مهم است، رویكرد فنى و حرفه اى به امر راه اندازى و مدیریت وب سایت است. این پارامترها باید مورد توجه مدیران سایت هاى اینترنتى فارسى قرار بگیرد. قطعا نوع مدیریت سایت هاى شركتى، شخصى، روزنامه اى، هنرى، ادبى و تجارى با یكدیگر متفاوت است. اما همه آنها در ۳۵ موضوع فوق الذكر اشتراك دارند. علاوه بر این كه نیازسنجى مخاطبان و روش سنجى در ارائه خدمات وبى هم جزء دو مسئله مشترك دیگرى است كه باید در اولویت هاى كارى وب مسترهاى جوان ایرانى قرار بگیرد.

منبع : www.iketab.com

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب