تبلیغات
وبلاگ خانواده

وبلاگ خانواده
هر آنچه یك خانواده نیاز دارد  
هفده میوه تضمین كننده سلامتی جسمانی 


آیا میدانستید؟ 
1- میوه ها غذاهای کم کالری و کم چربی هستند. قندهای ساده-فیبر و ویتامین ها که نیازهای هر روزه و معمول ما هستند در میوه ها به وفور یافت می شود.
2- فیبرهای گیاهی مانع جذب چربی و باعث بهبود کارکرد حرکتی دستگاه گوارشی می شوند که یکی از نتایج آن کمک به دفع مواد از بدن و رفع یبوست و نیز پیشگیری از وقوع سرطان های دستگاه گوارش به ویژه سرطان روده بزرگ می باشد.
3- میوه ها از منابع مهم فلاوونوییدهای پلی فنولیک،ویتامین سی و آنتوسیانین ها هستند. این مواد با توجه به خواص آنتی اکسیدانی خود به حفظ بدن در برابر استرس های اکسید کننده و بیماری ها و سرطان ها کمک می کنند و سطح ایمنی بدن را در برابر محیط افزایش می دهند.
4- میوه ها حاوی مقادیر بالای ویتامین،املاح،ریز مغذی ها و آنتی اکسیدان ها هستند که از بدن در مقابل تغییرات پیری محافظت کرده و پیشگیری از فرایند پیری سلول ها و بافت ها را باعث می شوند .از اثرات دیگر میوه ها می توان به جلوگیری از تحلیل شبکیه چشم و بیماری آلزایمر، سرطان کولون،پوکی استخوان و ... اشاره کرد. تنوع میوه ها این امکان را به ما می دهد که در هر فصلی بتوانیم از میوه های فصل با طعم و رنگ گوناگون استفاده کنیم. رنگ زرد و نارنجی میوه ها نشانگر محتوای بتا و آلفا کاروتن ،گزانتین و کریپتو گزانتین و رنگ آبی و سیاه (مثل رنگ تمشک وblue berry )نشانه وجود آنتو سیانین و آنتی اکسیدان های پلی فنولیک است. 

ایستگاه اول : سیب 


سیب میوه ای پر مصرف و رایج است که رنگ و طعم و شکل های گوناگون دارد و سلیقه های مختلف را راضی نگه می دارد. این میوه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های AوBو C ،قندها و آنزیم های مختلف ،تانن و اسید مالیک و اسانس است.سیب از منابع غنی فیبر است که با تنظیم حرکات روده به دفع مواد زائد و قند و چربی اضافه کمک کرده سلامت بدن را حفظ می کند.این میوه با محتوای آنتی اکسیدان خود در دفع و خنثی سازی مواد اکسید کننده محیطی و داخلی موثر است و لذا از ارگان های حیاتی چون پوست حمایت می کند.به یاد داشته باشیم که شروع و ادامه روندهای تخریبی چون پیری و آسیب های وارده به ارگان های مختلف و نیز آسیب های ناشی از آفتاب بر پوست و نیز سرطان زایی بسیاری از عوامل مانند آفتاب ،از ایجاد مواد اکسید کننده آغاز می شود.تخریب و تغییر مولکول های خاص روند آسیب را تسهیل می کند. ترکیبات فلاوونویید داخل سیب دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند . این ترکیبات و نیز ویتامین ها در پوست و لایه نازک زیر پوست سیب متراکم هستند و لذا برای دریافت کامل تر آن ها باید پوست سیب (پس از شست شوی کامل)را نیز مصرف کرد.آب حاوی سیب های پالپ (حاوی اجزای کاملتری از میوه )به رنگ کدر ،خواص آنتی اکسیدانی بیشتری خواهد داشت تا آب میوه های شفاف.می توان پوست سیب را به شکل بسیار نازک گرفت تا خواص و اجزای داخل آن به صورت بهتری حفظ شود.برخی مطالعات نشانگر خواص ضد سرطانی سیب است .این امر با توجه به صورت آثار آنتی اکسیدانی سیب محتوای بالای فیبر داخل آن (که با حجیم کردن مدفوع موجب تنظیم حرکات روده می شود)چندان دور از ذهن به نظر نمی رسد. به این ترتیب مصرف سیب می تواند از بروز سرطان های کولون ،پروستات و ریه پیشگیری نماید و از طرفی از جذب کلسترول و چربی (و لذا از بروز چاقی)جلوگیری نموده در بهبود کارکرد قلب سهیم باشد. سیب کلسترول ناچیزی دارد و منبع مهمی برای ویتامین C نیست. 
ترکیبات فنولیک اصلی سیب عبارتند از quercetin،وepicatechin و procyanidin 
امروزه از محلول آب سیب تازه نیز به عنوان جزئی از اسیدهای میوه alfa-fruit acids به طور رایج در انجام لایه برداری سطحی تا متوسط صورت به کار می روند به این ترتیب که آب سیب تازه روزانه 2 بار به ناحیه صورت و گردن ماساژ داده می شود. سیب کامل منبع غذایی کاملی است. پوست کندن و یا پروسه آب میوه گرفتن ،غلظت مواد پلی فنولیک آن را کاهش می دهد. طعم ترش سیب مربوط به اسید تارتاریک است. 

ایستگاه 2: زردآلو


زردآلو منبع خوبی از املاح به ویژه پتاسیم و نیز حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C است.این میوه با توجه به زرد تا نارنجی بودن خود دارای کاروتنوییدها با خواص آنتی اکسیدانی و نیز لیکوپن می باشد.زردآلوی خشک شده سرشار از فیبر طبیعی است که به رفع یبوست و نیز دفع کلسترول کمک می کند. با توجه به نکات گفته شده می توان حدس زد که این میوه در پیشگیری از مشکلات قلبی و سرطان های کولون و مشکلات چشمی مفید می باشد. 


ایستگاه 3: پرتقال 


پرتقال میوه ای کم کالری ، فاقد چربی و اسیدهای چرب اشباع و آکنده از پکتین و فیبر است که مجموعا یک انتخاب ایده ال در افرادی است که تصمیم به کاهش وزن دارند.لایه سفید زیر پوست پرتقال حاوی پکتین و فیبر است که می تواند اشتها را تا 4 ساعت سرکوب کند. برای دست یابی به تمام خواص ارزشمند پرتقال بهتر است میوه را به صورت کامل و بخصوص همراه پوست داخلی آن میل نمود. آب پرتقال با PH اسیدی خود به عنوان ماسک صورت موضعی جهت یک لایه برداری ملایم قابل استفاده است. پرتقال مقادیر بالایی از ویتامینCو لذا خاصیت آنتی اکسیدانی مناسبی را داراست. این امر فرد مصرف کننده پرتقال را در برابر عوامل عفونی و نیز رادیکال های آزاد و مضر محافظت می نماید. پرتقال حاوی مقادیر مناسبی از ویتامین B کمپلکس است.(این ویتامین ها در بدن ساخته نمی شوند و باید خارج از بدن تامین شوند.)در آب پرتقال مقادیر بالایی از املاح از جمله پتاسیم و کلسیم و نیز مواد شیمیاییاز جمله hesperetin , naringenin(از دسته فلاوونوییدها) موجود است. Naringenenاثر آنتی اکسیدانی و جمع آوری کننده رادیکال های آزاد و نیز اثرات ضد التهابی و تنظیم کنندگی سیستم ایمنی را داراست. مقادیر قابل توجهی از ویتامینA،آلفا و بتا کاروتن،بتاکریپتوگزانتین ولوتئین در این میوه وجود دارد که آنتی اکسیدان و مفید در فرآیندهای بینایی و نیز موثر در پیشگیری از سرطان به ویژه ریه و حفره دهانی است.
 

ایستگاه 4: هلو




این میوه آکنده از ویتامین های A, B ,C و اسیدهای سیتریک و مالیک،قند،صمغ و تانن و آمیگدالین و اسیدهای چرب است. خاصیت لایه برداری ملایم هلو به ما اجازه می دهد تا از رنده و یا له شده آن به صورت مالیدنی به صورت ،جهت حفظ لطافت و تقویت پوست و باز کردن منافذ و خلل وفرج آن و نیز جلوگیری از چروک،افتادگی و تامین طراوت و شفافیت و تازگی پوست صورت استفاده شود .برای این کار پوست و هسته چند هلوی رسیده را جدا کرده گوشت میوه را له نموده روی پوست می مالیم و نیم ساعت بعد پوست را به ملایمت می شوییم.در پوست های خشک می تواناز مخلوطی از له شده هلو و روغن بادام استفاده نمود. هلو محتوی مقادیر مناسبی ویتامینCو A،املاح،لوتئین،گزانتین وکریپتو گزانتین بوده کالری کمی دارد و فاقد اسیدهای چرب اشباع است.


ایستگاه 5 :انبه



انبه میوه ای با ارزش غذایی بالا حاوی مقادیر متناسبی از ویتامین های C,A ,F و پلی فنول ها و کارو تنوییدهاست. ویتامین های گروه K,Bو اسیدهای آمینه و املاح از جمله مس و پتاسیم و اسیدهای چرب غیر اشباع و امگا 3 در این میوه به وفور یافت می شود. از پلی فنل های این میوه می توان به kaempferol tannin , caffeic acid ,gallic acid, catecchin اشاره کرد. پلی فنل خاص انبه به نام mangiferin,xanthone خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. 25 کاروتنویید گوناگون از گوشت انبه جدا شده است. lopeol یک triterpene است که به طور موثری سرطان پوست و پروستات را مهار می کند.


ایستگاه 6: هندوانه



هندوانه میوه ای آکنده از آب (تا 92 درصد وزن) ،قند (تا 5 درصد وزن )و نیز املاح و هدیه روزهای گرم لب های تشنه تابستان است. این میوه منبع عالی ویتامینA،آنتی اکسیدان هایی چون بتا کاروتن،لیکوپن،لوتئن،zeaxanthin و کریپتوگزانتین و ویتامین های گروهB،ویتامینCو املاح بویژه منگنز است. حاشیه سفید(زیر پوست)هندوانه که حاوی مقادیر بالای ویتامین و املاح است غالبا خورده نمی شود و بیرون ریخته نمی شود. اسید آمینه سیترولین نخستین بار از هندوانه جدا شده که حاوی مقادیر قابل توجهی از اسید آمینه است. مصرف مقادیر زیاد هندوانه می توانه تست اندازه گیری سیترولین سرم را مثبت کاذب نماید و تشخیص سیترولین را به اشتباه مطرح نماید.


ایستگاه 7 : انگور


انگور غذایی کامل است. این میوه حاوی مقادیر بالایی از پلی فنل ها از جمله reservratol(با خواص ضد قارچ و ویروس،تنظیم کننده چربی و کاهنده کلسترول و ممانعت از تجمع پلاکت ها) catechinو آنتو سیانین است و لذا می توان برای آن خواص آنتی اکسیدانی متصور شد. امروزه اثرات آنتی اکسیدانی هسته انگور همراه پلی فنل ها و اسیدهای چرب غیراشباع موجود در هسته انگور مشخص شده است. روغن هسته انگور حاوی مقادیر بالای ویتامینE، فیتواسترول و اسیدهای چرب غیراشباع است. هسته و پوست انگور بیشترین تراکم آنتی اکسیدان ها را داراست.
ایستگاه 8 : کیوی

کیوی حاوی میزان قابل توجهی از ویتامین C،پتاسیم (بر اساس وزن، میزان پتاسیم کیوی کمی کمتر از موز است)، ویتامینEو مقدار کمی ویتامین A است. کیوی از مناع غذایی مناسب حاوی آنتی اکسیدان های فلاوونویید است. میزان بالای فیبر موجود در کیوی اثرات نرم کننده قوام مدفوع را دارد. این میوه حاوی آنزیم actinidin است. کیوی در برخی افراد ایجاد حساسیت می کند(به خصوص در افراد حساس به لاتکس،پاپایاو آناناس امکان وقوع آلرژی متقاطع به کیوی وجود دارد.) کیوی مقدار بالایی از اگزالات کلسیم دارد و خون را رقیق و روان (مانند اثر آسپرین) می سازد.
ایستگاه 9 : موز

موز را همه می شناسند. غذایی خوش طعم ، زود هضم و پر انرژی. یک عدد موز تقریا معادل یک سیب زمینی انرژی زایی دارد. لذا موز یک میوه پر انرژی و کم چرب است. قندهای فروکتوز و سوکروز موجود در آن انرژی بخش هستند و این در ورزشکاران که نیاز به انرژی سریع و در دسترس دارند و یا در کودکان در سنین رشد و فعالیت بسیار ارزشمند است. این میوه حاوی مقادیری فیبر،فلاوونویید، ویتامینBکمپلکس بویژهB6،ویتامینC،املاح بویژه پتاسیم،مس،منیزیم و منگنز است. این میوه در جایگزین ساختن کمبودهای آب و الکترولیت در بیمارانی که دچار کم آبی شده اند به کار می آید. بعضی مطالعات نشانگر نقش موز در کاهش ریسک بروز بدخیمی کولورکتال،پستان وrenal cell carcinoma است. البته میزان فیبر در این میوه کمتر از میوه هایی چون سیب و پرتقال است.
ایستگاه 10 :آناناس

این میوه گرمسیری زیبا و خوش طعم آکنده از آب، املاح معدنی و ویتامین های ضروری است. کالری این میوه کم و چربی اشباع و کلسترول آن در حد ناچیز می باشد.
این میوه سرشار از فیبر و لذا تسهیل کننده حرکات روده است. آناناس حاوی آنزیم پروتئولیتیکی به نامbromelainاست که دارای خواص ضد التهاب، ضد انعقاد و ضدسرطان است. این میوه حاوی ویتامینC به میزان قابل ملاحظه، ویتامینA,KوB کمپلکس و مس و منیزیم است. 
ایستگاه 11 :گیلاس

گیلاس حاوی مقدار قابل توجهی آنتوسیانین ( ضد التهاب، ضد درد و آنتی اکسیدان ) بوده و کالری کمی دارد. این میوه فاقد چربی و حاوی املاح و انواع ویتامین ها و نیز حاوی ملاتونین است. ملاتونین هورمونی است که در انسان توسط غده پینه آل ترشح میشود و در تنظیم سیکل خواب نقش دارد.
ایستگاه 12 : گریپ فروت

این میوه کالری کمی دارد و پر فیبر و حاوی مقادیر بالای پکتین است. گریپ فروت سرشار از ویتامینC،ویتامینAفولات،آهن ،کلسیم،پتاسیم،لیکوپن (در انواع قرمز) ،naingenin( از دسته فلاوونوئیدها )،فورانوکو مارین ها ،برگامونئین است. این میوه با خاصیت چهار سایتوکرومP3A4 با داروهایی چون بتابلاکرها،سیکلوورین واتوپوزاید تداخل میکند و اثر ثابت شده ای بر باکتری ها و قارچ ها دارد.
 

ایستگاه 13 : آلو


آلو میوه ای کم کالری و بدون چربی اشباع حاوی فیبر فراوان و سور بیتول و isatin است که سیستم گوارش را به حرکت انداخته از یبوست جلوگیری میکند. میوه تازه آلو حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین Bکمپلکس،ویتامینCوA،لوتئین،� �ریپتوگزانتین وزئاگزانتین و املاح بویژه فلوئور،آهن و پتاسیم است.

ایستگاه 14 : انار


انار میوه ای با کالری متعادل،بدون چربی و حاوی فیبرهای خوراکی فراوان است که هم به دفع چربی و کلسترول کمک میکند و هم به کاهش وزن و نیز در پیشگیری از سرطان کولون و کاهش ریسک وقوع مشکلات ایست قلبی مفید است. از خواص بارز این میوه کمک به جمع آوری رادیکال های آزاد است. انار مقادیر بالایی از ویتامین های B,Cو املاح را داراست.

ایستگاه 15 : توت فرنگی


این میوه حاوی مقادیر بالای ویتامینC( تا 98 درصد نیاز روزانه ) است. مقادیر ویتامین Bکمپلکس،ویتامینA,E،لوتئینو زئاگزانتین بالا و مقدار کمی بتا کاروتن ، املاح از جمله فلوئور، آآهن و ید وپتاسیم و منیزیم و مس نیز در این میوه موجود است. توت فرنگی میوه ای کم کالری و بدون چربی است و مقدار فلاوونوئیدها فنولیک آن مثل آنتوسینین ها و ellagic acidبالا است.
مجموعه این خصوصیات،میوه توت فرنگی را به غذایی مفید جهت پیشگیری از سرطان و یا تغییرات سالخوردگی، بیماری های التهابی و نورولوژیک تبدیل کرده است. 

ایستگاه 16 : گلابی

گلابی میوه ای است حاوی بالای فیبر به گونه ای که در واقع به عنوان ملین و افزاینده حرکات روده قابل استفاده است. مصرف منظم گلابی می تواند به این ترتیب از بروز سرطان های کولون پیشگیری کرده ،به دفع سموم از روده کمک میکند. کالری این میوه کم است و این به کاهش وزن و چربی سرم کمک میکند. گلابی حاوی ویتامینC،آنتی اکسیدان ها،املاح،بتاکاروتن،لوتئین ،گزانتین و Bکمپلکس است.

ایستگاه 17 : ایستگاه آخر خرمالو


خرمالو میوه ای کم کالری، کم چربی و سرشار از فیبر حاوی آنتی اکسیدان های فلاوونویید پلی فنولیک از جمله catechinوgallocatechin و ماده آنتی توموری به نامbetulinicاست. catechinها دارای خواص ضد التهاب، ضد عفونت و ضد خونریزی هستند. میوه تازه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین A،بتاکاروتن، لیکوپن، لو تئین،زئاگزانتین و کریپتو گزانتین است. با توجه به مقادیر بالای ویتامین ها در این میوه مصرف مستمر و منظم آن از بروز عفونت ها پیشگیری کرده رادیکال های آزاد را از محیط داخلی بدن خارج می سازد. این میوه حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین Bکمپلکس و املاح است.


منبع : vegankind.ir

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

صفحات جانبی
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب